thumb_kajsa-cecilia-roy
Pristagarna och i mitten sällskapets ordförande, från vänster Kajsa Ekis Ekman, Cecilia Cervin och Roy Andersson. Foto: Martin Erlandsson/HN
Jan Myrdalsällskapets årsstämma och prisutdelning av Jan Myrdals Lenin- och Robespierrepriser ägde rum i Varberg den 10 april.

Förutom Varbergsfolk drog festligheterna till sig gäster från hela Sverige och från Stockholm kom en chartrad buss.

Nära 250 personer deltog i prisutdelningsceremonin på Varbergs Teater. Programmet fick en pangstart med ett framträdande av Guldaporna, ett lokalt ”Blå tåget”, som drog upp temperaturen.

Jan Myrdals tal

13 april 2010

Tal vid utdelningen av Jan Myrdal-sällskapets stora pris, Leninpriset, till Roy Andersson och dess lilla pris, Robespierrepriset, till Kajsa Ekis Ekman på Varbergs Teater lördagen 10 april 2010.

Roy Andersson

28 februari 2010

Roy Andersson är känd som en av Sveriges främste filmare med regi- och manusansvar för fyra långfilmer, flera kortfilmer och reklamfilmer, har utfört allt förekommande arbete inom branschen. Har uppmärksammats med utmärkelser - är hedersdoktor vid Göteborgs universitet, hedersordförande för Göteborgs International Film Festival och har fått medaljen Litteris et Artibus ur kung Carl XVI Gustafs hand - och många priser, ett antal svenska guldbaggar, jurypriset vid vid filmfestivalen i Cannes år 2000; de senaste (före Jan Myrdals stora pris - Leninpriset): Nordiska Rådets Filmpris år 2008, en retrospektiv på The Museum of Modern Art, MoMA, i New York hösten 2009.

Årets utnämning av mottagare av Jan Myrdals stora pris - Leninpriset väckte debatt. I en insändare i Hallandsposten 23 februari 2010 kommenteras tidningens nyhetsartikel om prisagaren och vad han säger.

En svensk "J'accuse"

10 januari 2010

Peter Curman om Roy Anderssons bok:

Sverige är ett land av politisk korrekthet. Det gäller inte bara det politiska umgänget utan också det s.k. fria kulturlivet. Hierarkierna - de inpinkade reviren – är legio och noga bevakade av såväl massmedialt som självutnämnda grindvakter. I vårt land hyllar vi den enda och rätta åsikten. Därför väcker det alltid en sådan uppståndelse när någon, t.ex. en biskop eller en författare, anmäler en avvikande åsikt. För att inte tala om den som ifrågasätter hackord-ningen inom den konstnärliga inhägnaden. Om fel ord kommer ur fel mun blir vi alla förvirrade.

Roy Andersson blev 2010 års mottagare av Jan Myrdals stora pris - Leninpriset.

Så här motiverar priskommittén utmärkelsen till en betydelsefull svensk filmare:

Roy Andersson har tilldelats Jan Myrdals stora pris – Leninpriset  för sitt filmskapande och sina övriga insatser som civilisations- och samhällskritiker. Liksom Jan Myrdal har han i oböjlig egensinnighet gått sin egen väg. 

Jan Myrdal gestaltade, då det var aktuellt, bristerna i det framväxande folkhemsbygget.

Efter en donation har Jan Myrdalsällskapet instiftat ett nytt litterärt pris: Jan Myrdals lilla pris - Robespierrepriset. Den första pristagaren är Kajsa Ekis Ekman. Prissumman är 10.000 kr och priset är avsett för unga lovande skribenter/konstnärer som arbetar i Jan Myrdals anda.

Så här lyder motiveringen för att Kajsa blev första mottagare av Jan Myrdals lilla pris - Robespierrepriset:

Kajsa Ekis Ekman är en orädd, ung skribent som vågar gå emot strömmen och med knivskarpa analyser och en osviklig klasskänsla tar ställning mot exploatering och förtryck av människor. Hon stödjer sig medvetet på arvet från upplysningen och arbetarrörelsens traditioner i kampen för människans frigörelse. Kajsa Ekis Ekman är refraktär, självständig och radikal i samma anda som den unge Jan Myrdal och uppfyller mer än väl kriterierna för priset.

Läs Kajsas texter.

Mattias Gardell var huvudperson på hotell Gästis i Varberg 24 maj 2009 när han ur Jan Myrdals hand tog emot Jan Myrdals stora pris - Leninpriset för 2009. Ett sextiotal intresserade hörde honom under en timme utan manus tala om Tortyrens återkomst, ett av ämnena som framhölls vid prismotiveringen. Läs Jan Myrdals tal vid prisutdelningen.

Ur tal till Mattias Gardell vid prisutdelningen i Varberg 090524:

Att juryn valde Mattias Gardell var ett bra val. Hans intellektuella arbete ingår i den stora frigörande traditionen; das grosse Erbe, som vi för sextiotalet år sedan uttryckte oss i polemik mot den nazism och annan reaktion som gick i dåtidens takt.

Att valet utlöste en antiintellektuell slamvåg mot såväl Mattias Gardell som mig från det följsamma sällskapet allt ifrån den nyutnämnde ständige sekreteraren i Svenska Akademien till det allmänna patrasket av plumpa bloggare var inte förvånande. Så brukar det vara. Läs till exempel min ”Dussinet fullt” från början av åttiotalet eller ”Ett femtiotal” om hur det var för sextiotalet år sedan.

Sida 6 av 7